Arrivagruppen – från liten till stor

Arrivagruppen – från liten till stor

Arriva är en av Europas största operatörer på kollektivtrafikmarknaden. Vi är i dag 55 900 anställda i 15 länder, som varje år transporterar över 1,5 miljard passagerare med våra bussar, tåg, vattentaxi, ambulanser och handikapptransporter.

Men som i så många andra verksamheter började historien om Arriva i liten skala…

Det var 1938, som familjen Cowie öppnade en liten verkstad och butik för att sälja begagnade motorcyklar i engelska Sunderland. Verksamheten växte efterhand och 1960 började familjen köpa upp bilhandlare i området. Företaget noterades på Börsen 1965, men det skulle dröja ytterligare 15 år innan Cowie bestämde sig för att ge sig in i bussbranschen, vilket skedde genom köpet av bussbolaget Grey Green i London.

Under 1990-talet utvecklades bussdriften och med köpen av Leaside, London South och British Bus Group växte Cowie till en av de största aktörerna på den engelska marknaden. 1997 – innan den internationella satsningen påbörjades – ändrades namnet till Arriva och företaget fick i samband med detta logotypen med de två hjulen i rörelse och som fortfarande är i bruk.

1997 köpte Arriva upp danska Unibus, vilket blev startskottet för att etablera sig på det europeiska fastlandet. Med köpet av Ödåkra Buss i Skåne 1999 fick Arriva fotfäste även i Sverige.

Året därpå, 2000, bröt Arrivagruppen ny mark genom att gå in på den engelska tågmarknaden och har sedan dess vunnit tågkontrakt i flera länder, varav Pågatåget var det första i Sverige (2007).

Den 27 augusti 2010 skrevs ett nytt kapitel i Arrivas historia, när gruppen köptes upp av tyska Deutsche Bahn – jättekoncernen med över 275 000 anställda och med förgreningar i inte mindre än 130 länder. I samband med köpet bestämdes att namnet Arriva ska leva kvar och vara DB-koncernens varumärke för all persontrafik  utanför Tyskland.

Fram till februari 2011 leddes verksamheterna i Sverige och Danmark i ett gemensamt bolag, Arriva Skandinavien. I och med nybildningen av Arriva Sverige övergick också två av DB:s svenska järnvägskontrakt till Arriva; Östgötapendeln och Botniatåg (som ägs tillsammans med SJ).

Mer om Arrivagruppen 
Mer om Deutsche Bahn